- Aktørerne på lægemiddelområdet ikke altid har fælles interesser. Lægernes primære hensyn er patienterne, regionernes primære hensyn er borgerne, både de syge og de raske, mens lægemiddelfirmaernes primære hensyn er aktionærerne.
- Økonomiske interessesammenfald med et eller flere lægemiddelfirmaer påvirker lægers udtrykte holdninger til lægemidler (N Engl J Med 1998;338:101-6)
- Sponsorering af forskning kan påvirke såvel det rapporterede resultat (BMJ 2003;326:1167-1170) som konklusioner (JAMA. 2003;290:921-928) i artikler om kliniske studier.
- Deltagelse i lægemiddelfirmaers symposier og kongresser, samt accept af sponsorering af middage, rejser mm. medfører øget tilbøjelighed til at ordinere sponsorens præparater (Chest. 1992; 102:270-273 og JAMA 2000;283:373-80)
- Læger påvirkes af reklamer (Am J Med 1982;73:4-8), og at også små gaver kan påvirke lægers adfærd (Am J Bioeth. 2003;3:39-46)
- Besøg af lægemiddelkonsulenter påvirker lægers ordinationer (Family Practice 2003;20:61-68)
- Den debat, der foregår i flere andre lande (fx No Free Lunch og Leger mot økt kommersialisering og korrupsjon), om lægers forhold til kommercielle aktører på sundhedsområdet, er nødvendig også i Danmark